YinYoga

lotussiluetteYinYoga

Yinyoga är en långsam, enkel, avkopplande men samtidigt energigivande yogastil som alla, oavsett tidigare erfarenhet kan utföra.

I yinyoga ligger fokus på kroppens yin-delar, såsom skelett, bindväv, ligament, inre organ och meridianerna. Yinyogans fokus är fascia, en bindvävshinna vars främsta uppgift är att hålla muskler och muskelgrupper på plats under muskelkontraktion. Stelhet och osmidighet sitter främst i fascian och ju äldre vi blir, desto stelare och torrare blir den. Med yinyoga blir kroppen smidigare, du får en skön stretch och en stunds avkoppling.

De enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. I yinyoga hålls positionerna under en längre tid, mellan 2-7 minuter, beroende på nivå och position. Till skillnad från de flesta andra yogastilar är musklerna helt avslappnade. Det är viktigt att lyssna in i kroppen. Du pushar inte, drar inte och undviker att hålla kroppen i ytterlägen. Du slappnar av, låter kroppen vara, och låter gravitationen göra sitt. Du går till 80% av ditt max i positionerna, och gör det så bekvämt som möjligt för dig med kuddar och block.

Schema

Genom att bli stilla på utsidan lär vi oss att lyssna inåt. Det är inte bara kroppen som mjukas upp i yinyoga, utan även vårt sinne.